Het beste uit Italië…made in France – review Pirelli P Zero Velo

Het beste uit Italië…made in France – review Pirelli P Zero Velo

Ze hebben ongeveer een eeuw gewacht om hun rentree te maken in de wielersport, maar na enkele jaren van R&D en testen komen ze op de proppen met enkele nieuwe fietsbanden.
Voorlopig nog enkel in road versie maar MTB en urban zijn ook in ontwikkeling.
 
Zoals je van een Italiaans product mag verwachten is alles “af” – de verpakking sjiek, de lancering met grandeur op eurobike, de promomolen op volle toeren – maar is de prijs van de band toch nog concurrentiëel.
 
 
Pirelli beschikt over genoeg ervaring met rubber op racetracks in de sportwereld en vooral het testen ervan op hun privé testcircuit.  Ze behoren tot de topspelers in hun vakgebied dus hun doel was om meteen een standaard te zetten met een nieuwe raceband.  Twee jaar testen in hun innovatie center in Milaan met een nieuwe (gepatenteerde) ontwikkeling op moleculair vlak met de “SmartNET Silica” tot gevolg.
Het zou resulteren in een betere energie verdeling, hogere elasticiteit, minder rolweerstand en betere grip tijdens slechtere weersomstandigheden.
 
Als je de eigenschappen bekijkt zijn ze ook op de proppen gekomen met de perfecte mix – geschikt voor triathlon, grandfondo’s, criteriums & racing.
 

Look & feel

Wat meteen opvalt als je de band vastneemt is de soepelheid.  Het profiel van het loopvlak, slick bovenaan en een “flash” op de zijkanten, is met een knipoog naar hun motoband de Diablo Supercorsa.  Waar het profiel op deze moto-straatracer-band het profiel van sterk belang is, is dit bij een fietsband door het geringe contact en oppervlakte minder (tot bijna niet) van toepassing. 
De P Zero is trouwens ook niet nieuw maar komt rechtstreeks van de naam van hun topmodellen uit de autoreeks.
 
Tijdens de montage geeft de band al een stuk geheim prijs…zéér soepel en makkelijk handelbaar…iets wat tijdens de fietstochten alleen maar bevestigd zal worden.  
 

Race-on    

Een 6-tal maanden testen en paar duizend kilometers verder op verschillende terreinen kunnen we alleen maar stellen dat we echt fan zijn!  De laatste trainingen zijn afgewerkt in temperaturen en weersomstandigheden die eigenlijk eerder binnen de scope vallen van de P Zero 4S.  Toch blijven ze betrouwbaar, ook tijdens het betere bochtenwerk met hogere snelheden en natte ondergrond.  
We houden ons aan de max aangegeven druk van 7,5 bar – het gevoel tijdens rijden is zacht – “wolkachtig” is de term die mij te binnen schiet.

Overzicht van het testmateriaal:

Pirelli P Zero Velo 25c
FFWD F6R DT180
MAX 7,5 BAR
 

Samengevat

De Pirelli P Zero Velo is echt wel een leuke band om mee te racen of gewoon op zondag te cruisen.  Hou zeker rekening met de max aangegeven bandenspanning van 7,5 bar om het maximum comfort uit de band te halen.
 
plus   ondanks de sjieke verpakking toch zéér concurrentiëel geprijsd
plus   verhoogde puncture weerstand
plus   zéér soepel
plus   betrouwbaar, ook in mindere weersomstandigheden
min   de soepelheid maakt ze wel fragile.  Na verloop van tijd vertonen de banden “haakjes” – kadootjes van ons Belgische wegdek.
 
 

Leave a Comment

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.