In the name of the king of recovery!

In the name of the king of recovery!

The king of Rock-n-Roll, Elvis Presley, naast zingen en acteren had hij vooral een zwak voor eten en dan vooral een guilty pleasure voor trashy (fast) food.  Er was een “Fool’s Gold Loaf”, een uitgehold baguette opgevuld met een volledige pot pindakaas, een pot druivenmarmelade en spek als afsluiter.  Alles goed voor een 8000 calorieën – minimum weliswaar.  Voor de liefhebbers, zijn geliefde restaurant in Denver bestaat niet meer, maar het staat nog wel op de kaart naar origineel recept in Nick’s Café in Golden-Colorado.   
 
En anderzijds, afgezien van zijn grootste liefde – mama Glady’s – had hij een grote liefde voor peanut butter.  Zijn andere favoriete late night snack bestond uit een tosti van banaan, pindakaas en spek.
We laten het spek achterwege – brood, banaan, pindakaas – de perfecte recup snack na een deftige training denken we dan.
 
Voor al de suspicious minds, we gaan ten rade bij (sport)diëtist en gedreven marathon loopster Linda Vanlommel.
 
Deze snack kan prima deel uitmaken van een recuperatiestrategie. Na een intensieve of langdurige inspanning is het vooral belangrijk om snel na de training voldoende hoogwaardige eiwitten in te nemen. Liefst combineer je dit met een (snelle) koolhydraatbron. Zo begin je al aan de glycogeenrepletie én stimuleer je bovendien de spiereiwitsynthese.
Pindakaas heeft een goede mix van plantaardige eiwitten en gezonde vetten. Het wit brood en de banaan zorgen dan weer voor snel opneembare koolhydraten. Met één witte boterham, een eetlepel pindakaas en een middelgrote banaan krijg je ongeveer 10 g (plantaardige) eiwitten binnen. Voor een snel herstel is een iets hogere eiwitinname wenselijk en -als je er niet voor kiest om vegetarisch te eten- neem je kort na een inspanning beter dierlijke eiwitten. Je zou bijvoorbeeld nog een grote beker (magere of halfvolle) melk kunnen drinken bij deze snack. Zo voeg je hoogwaardige eiwitten toe en, niet onbelangrijk, krijg je ook wat vocht binnen. Het toevoegen van zout aan de snack is dan weer een goede zet om het ingenomen vocht beter vast te houden én het stimuleert ook het dorstgevoel zodat je nog wat meer gaat drinken. Tot slot toch nog even toevoegen dat je lichaam natuurlijk niet alleen herstelt direct na het sporten. Richt je dus niet enkel op je recuperatiesnack, maar voorzie ook de rest van de dag bij elke maaltijd een goede eiwitbron en vergeet als duursporter natuurlijk de koolhydraten niet.   
 
Het recept
 
Wit brood
Pindakaas – wij gebruikten Mister Kitchen zeezout/karamel
Banaanl
Snuf zeezout
Gerookt paprikapoeder om de rooksmaak van spek te evenaren
 
Smeer de pindakaas op het brood, beleg het met schijfjes banaan en kruid naar believen met zout en gerookt paprika poeder.  Bak de boterham met wat boter of olie in de pan of leg hem enkele minuten tussen de gril tot hij een mooie goudbruine kleur krijgt.
 
  
Enjoy!
 

Leave a Comment

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.