- Koenraad
- | 16 februari 2018
- | Offroad, Review
- |
Ridley X-Night stresstest
Leestijd: 4 minuten
Tijdens de
Cross Op Tegen Kanker van Sara Boo hadden we de Ridley als eens kort kunnen testen – meteen in race-modus. Dat het een vinnig speeltje is, was ons meteen duidelijk, zelfs op het spicy parcours met veel stenen, modder en snedige afdalingen tussen de Neerijse koeienvlaaien. De drang naar meer werd gelukkig snel ingevuld na een praatje met de marketing afdeling van Ridley.
On the road
We nemen deze Ridley klassieker onder onze hoede gedurende enkele weken en maken hiervoor geen uitzonderingen. Het mag dan een puur cyclecross competitie beest zijn, we nemen de X-Night oa mee op onze wekelijkse rit richting Leuven H/T, gravel rides, uiteraard ook puur cyclocross parcoursen maar toch vooral veel MTB trails… .
Een “echte” crossfiets heeft een andere geometrie – op de baan heb ik maat 55/56 – maar volgens de mannen van Ridley neem ik best een 52. Een tocht op de baan of een gravel ride van uurtje of 5 dwars door het Zoniënwoud, zijn absoluut geen probleem. Het blijft aangenaam rijden met mijn klein fietsje.
X-Night
Het Marlux-Napoleon Games team alsook Marianne Vos mogen dit jaar het veld induiken met hun X-Night SL. Het enige verschil met mijn ‘rental’ en de echte toppers is de afmontage en het kleurtje. Als we dit schrijven is ons nieuw tijdelijk vriendje trouwens een gouden en een zilveren plak op het WK in Valkenburg rijker.
De X-Night SL is het topmodel uit de Ridley cross collectie. Het standaard grijs-geel valt nu niet onder mijn favoriete kleurenpalet maar gelukkig heeft Ridley een “customize” programma waar je zelf creatief kan zijn met het kiezen van de kleuren.
Automatisch schakelen met de Ultra Di2 is een genot. Vergeet die chain-suck – zelfs onder spanning tijdens een beklimming faalt deze niet.
Onze crosser werd geleverd met Vittoria Terreno Mix banden: een medium profiel vergelijkbaar met een Grifo. De Doode Beemden in Neerijse zijn met de regen en smeltende sneeuw van afgelopen weken voor een MTB-er een NoGo-zone! Eigenlijk ook voor een wandelaar tenzij met een stevige portie botten. Zelfs met ons goed-weer-profiel snijdt hij door de modder als een mes. Redelijk verbazingwekkend! Maar toch zou ik voor tubeless gaan – de wielen zijn hier reeds op voorzien – kwestie van toch dat extra tikkeltje minder druk te moeten zetten voor extra grip zonder het risico op lekrijden te vergroten. En ja, mocht je lekrijden, er is wel degelijk een “truc van de foor” om de band er netjes terug op te krijgen. Merci Vincent van Peloton De Paris voor de tip (die ik hier niet ga verklappen)!
Enig minpunt wat we hebben kunnen ontdekken zijn de versnellingen. Standaard worden deze geleverd met een 46/36 vooraan in combinatie met een 11/28 cassette achteraan en laat dit nu net iets te strak zijn voor de steilere “MTB” stukken. Het blijft natuurlijk een crosser en geen MTB…
Conclusie
Dit is echt een race monster. Licht, agressief, stijf maar vooral beheersbaar.
+ met zijn 7,7 kg een super licht fietsje met een sub 1000g monocoque carbon frame
+ Ultegra Di2 afmontage
+ kabels weggewerkt in het frame – maakt het “schouderen” tijdens de loopsessies net iets makkelijker
– standaard kleuren combinatie
– prijs – maar ja, voor dit geld krijg je een super agressief, extreem licht competie beest
testmodel – maat 52 met standaard config inclusief Ultegra DI2 en Fulcrum tubeless ready wielen.
kostenplaatje – €4700
Bedankt aan het Ridley Marketing Team om ons de fiets ter beschikking te stellen en Vincent van
Peloton De Paris voor de technische assistentie.
Gerelateerd
By Pauline Böckling
Je hebt er zéker alles uitgehaald om goed te testen. Mooi verslag!