Wahoo Elemnt Bolt

Wahoo Elemnt Bolt

GPS shizzle is niet nieuw voor ons maar echt veel mee rijden doen we niet. Peter heeft ook al enkele jaren een piekfijne Garmin netjes opgeborgen in de doos liggen. Vuil gaat ie niet worden!
We volgen al een tijd de updates op het gebeid van GPS toestellen. Nieuwe merken zoals Lezyne, Karoo, Wahoo en dergelijke doen verwoede pogingen om koploper Garmin in te halen met een nieuwe insteek.

Eén van die merken – Wahoo – heeft recentelijk een opvolger gelanceerd voor hun eerste model Elemnt. Opvolger is echter niet de correcte term want de Elemnt BOLT heeft dezelfde functionaliteiten als hun eerste model, enkel is hij compacter gemaakt voor de snelheidsduivels onder ons. De grootte is vergelijkbaar met een Garmin 520, enkel is de BOLT tot stand gekomen in samenwerking met de ingenieurs van Team Sky en is hij vooral aërodynamischer. Nu met de mountainbike in de bossen…het ding moet vooral functioneel zijn!
Voor de liefhebbers – volgens de testen zou de winst oplopen tot 12,6 sec bij een rit van 40km en een gemiddelde snelheid van 34km/u. ZAF!

  
Wahoo heeft voor zijn eerste versie – Elemnt – veel kritiek moeten slikken.  Het aantal bugs en malfunctionaliteiten was net iets te hoog maar gedurende de testen hebben we hier niet veel van kunnen merken.

 

Vanwaar de aankoop?

We zochten een betaalbare alleskunner om mee te nemen op trainings/familiekamp in de Algarve en om nadien nieuwe routes te ontdekken in de omgeving.

 

The fun part

Geen geklungel met bluetooth connecties en dergelijke – de element bolt start netjes op met een QR code die je kan scannen met de mobiele telefoon.  Binnen enkele seconden heb je een life connectie met je Bolt!
Via de app kan je sensoren toevoegen zoals een HR band die werkt met bluetooth en je kan vertrekken.  De BOLT kan men koppelen met de meest courante ANT+, bluetooth sensoren, Elektronische schakelsystemen (Shimano Di2 System, SRAM RED eTAP, Campagnolo EPS…) en uiteraard de Wahoo KICKR trainers.
Het is mogelijk om veel functionaliteiten manueel in te stellen via de BOLT zelf maar het gaat toch iets sneller en is vooral nog uitgebreider via de bijhorende app.
De basisschermen zijn reeds zéér uitgebreid maar je kan makkelijk een pagina toevoegen en volledig personaliseren eventueel naar analogie met de gekoppelde sensoren zoals HR, RPM, Power meters…  Het makkelijke is dat alle opties gegroepeerd zijn per topic waar je kan doorscrollen.
    
Zoals op de meeste nieuwe toestellen kan je sms, telefoongesprekken laten verschijnen (of blokkeren) van je iPhone of Android toestel en uiteraard accounts koppelen zoals strava, trainingpeaks om de gegevens automatisch door te sturen na iedere rit.
      

Waarom we het gekocht hebben

Er zijn 1001 manieren om routes in te laden maar er zijn maar 2 verschillende manieren om deze te rijden.  Je hebt enerzijds de turn-by-turn en anderzijds de volg-de-pijltjes manier.  Zelf heb ik de beste ervaring met de laatste versie wat toch net iets makkelijker te volgen blijkt.  Zodra je afwijkt van je route gaan de ledlichtjes rood knipperen en krijg je een pieptoon.  Zodra je weer op de route komt knipperen deze groen en krijg je een andere pieptoon.  Helaas heeft de Bolt geen vorm intelligentie en ga je zelf moeten uitzoeken waar je afgeweken bent van de route.  Je krijgt geen alternatieve weg die je terugloodst naar de te rijden route.  Met de in- en uitzoombuttons aan de rechterkant valt dit nog relatief mee.

Er zijn een paar manieren om routes te rijden.  Je kan een oude, reeds gereden, route opnieuw inladen, je kan een GPX file inladen en synchroniseren.

Je hoeft geen GSM mee te sleuren onderweg, nadat de route ingeladen is kan je deze perfect rijden.  Het voordeel van de app op zak is dat je onderweg extra functionaliteit kan instellen en een re-route kan synchroniseren naar een nieuwe eindlocatie.

 

We gaan geen overzicht brengen van alle mogelijke functionaliteiten.  Het is een beetje zoals een reflexcamera, 80% gaat gebruik maken van de standaardinstellingen en op auto fotograferen.  Bijna elk scherm kan je manipuleren door op de linker of rechter buttons te klikken.  Probeer het zeker eens uit.  Maar zoals reeds vermeld gaan de standaard instellingen 90% van de behoefte coveren voor de meeste fietsers.

 

Conclusie

Zeker kopen als je op zoek bent naar een makkelijk handelbare & goedkope(re) GPS boordcomputer die eigenlijk redelijk compleet is!
+ Levensduur batterij: 15 uur
+ Compatibel met ANT+, bluetooth sensoren en elektronische schakelsystemen
+ Super makkelijk in opstart & gebruik
+ Voorgeladen met gratis kaarten van de hele wereld
+ Geeft meldingen van smartphone weer
+ Volledig instelbaar via de Element app
+ Kan onafhankelijk werken van de telefoon
– Afgezien van de piep en rode leds geen helpfunctie bij verkeerd rijden
– Als het geheugen vol zit kan je geen routes toevoegen of syncen
– App werkt niet 100% op een Huawei telefoon, sorry Huawei

 

Leave a Comment

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.